Nejlepší zeměpisci z okresních olympiád soutěžili v Českých Budějovicích
„CO to je ÚČ?
Soutěžící si nejprve při presenci vylosovali své ÚČ.
„Co to je ÚČ?“, ptá se chyšecká Anička Průšová svého učitele. Za chvíli již ví, že to znamená účastnické číslo. Ze sáčku si vytahuje 8.
„Budeš soutěžit pod číslem 8“, dodává své žákyni učitel. Žákyně 6.tř. bude soutěžit v kategorii žactva šestých tříd. Usedá do jedné z lavic, podobně jako další dívky a chlapci.
Většina z nich je nervózní. Na stolech přibývají atlasy, penály, úhloměry, pravítka. To vše budou při své soutěži děti potřebovat. A ještě něco. Samozřejmě pití či drobná občerstvení, tatranky, od pořadatele každý také dostal bagetu. Ta se jistě bude hodit v závěru, kdy se bude ozývat žaludek.
„Již samotná účast je velkým úspěchem“
„Taťka mi říkal, že budu desátá“, připomíná Anička před zahájením soutěže. V konkurenci nejlepších z celého kraje by to byl jistě úspěch.
„Již samotná účast, vybojovaná v okresním kole, je velkým úspěchem“, povzbuzuje vyučující.
Pak již učitelé či dozory dětí musí odejít. Dětem nastává vlastní soutěž.
Prvních 45 minut mají soutěžní úkoly bez atlasu. Dalších 45 min. pracují s atlasem a v poslední pětačtyřiminutovce řeší topografický projekt. A to se již otevírají dveře učebny a „vyplašené“, unavené děti hledají své vyučující. Jeden z chlapců jen smutně říká :“Já nic nemám.“ Následují zvědavé dotazy na děti. „Tak co, jak ?“, „Kolik si toho napsala?“, „Bylo to těžký?“, a podobně.
„Nevím jestli potěším taťku?“
Ke svému učiteli jde trochu nejistě i Anička. Slovně sděluje své první dojmy. Je trochu zklamaná. „Nevím jestli potěším taťku“, zní z jejích úst.
Po chvilce se účastníci se svými učiteli vracejí do učebny. Následuje rozbor zadaných úkolů a diskuse. Učebnou se ozývají radostné či naopak smutné projevy. To podle toho, jak se komu dařilo. I Anička se jednou směje a podruhé smutní. Těžko však odhadnou jak to dopadne. Během diskuse totiž komise opravuje práce. Diskuse končí a začíná hodinové čekání než pořadatel a komise všechno připraví k závěrečnému vyhodnocení.
A to již přichází porota a začíná vyhlášení výsledků. První jde na řadu kategorie A, tedy žactvo šestých tříd. Pořadí se je vyhlašováno podle „ÚČ“ od posledního až k prvnímu.
Anička má osmičku. „Na celkovém 11.místě se umístilo číslo osm.“, zaznělo z úst předsedy poroty. „ To je pěkný. Taťka bude mít radost.“, obrací se učitel ke své žákyni. Anička je spokojená a píše domů SMS. Po chvilce přichází zpětná SMS s gratulací od mamky.
Dílčí úspěch v topografickém projektu
Po zveřejnění výsledkové listiny je pro Aničku vynikající dílčí úspěch. V topografickém projektu obsadila třetí místo. To je paráda.
Zpáteční cesta, pro Aničku, končí až ve večerních hodinách v Božeticích. Zde bydlí a žije s rodiči a bráškou Vítkem. V teplém domově pak čeká menší oslava. Ve škole také gratulace od vedení školy a pochvala do žákovské knížky.
Umístění dalších soutěžících
V této kategorii reprezentoval Písecko také Tomáš Hesoun ze ZŠ dr. Edvarda Beneše Písek,vítěz okresního kola. Ten se umístil na 13. místě.
V kategorii B, žactva sedmých tříd ZŠ a VGY skončila Kristýna Janotová,Gymn. Milevsko na desátém místě a Karolína Kozová,Gymn. Písek na 12. místě.
V kategorii C, žactva 8.-9.tř. ZŠ a VGY se umístil Lukáš Teska,ZŠ Husova Písek na šestém místě a Jana Řežábková,Gymn. Písek na sedmém místě.
V kategorii D, studenti SŠ byl Petr Procházka,Gymn. Písek druhý a na desátém místě skončil Ondřej Kálal,Gymn. Milevsko.
„OU“