Můj domov - Chyšecko a okolí

2. 5. 2011
(system)
ostatní projekty

Chyšky - První pondělní květnové dopoledne na chyšecké škole se vyznačovalo svým zvláštním nádechem. V podání deváťáků se totiž uskutečnil projektový zeměpisný den pod názvem "Můj domov - Chyšecko a okolí". Toto téma obsahovalo celkem čtyři podtémata, která byla deváťáky prezentována ostatním žákům a žákyním školy. A tak Markéta Petrová, Kateřina Pilíková, Kristýna Lachoutová a Nikola Zuzáková v učebně 4.tř. seznamovaly školáky s "Historií a současností Chyšecka". Ve výborně promyšleném programu se žáci dověděly o vzniku a prvních počátcích Chyšek či jejich původním názvu, o chyšeckém kostelu, náboženství či o životních osudech některých místních obyvatel za minulé doby. V kapitole o školství došlo i na tehdy používanou rákosku na zlobivé děti nebo i takový fakt, že školné se v minulosti platilo vejci. Chyšecko má i své osobnosti a tak nyní již dětí vědí kdo to byl Alois Moravec či Antonín Šít. Mohly spatřit i jejich výtvarná díla, která je proslavila nejen doma, ale i v zahraničí. Své místo mezi zmíněnými osobnostmi měl i kardinál Miloslav Vlk. Děti si dokonce mohly i vyzkoušet lidovou taneční zábavu s hudbou a tancem i místní lidové tradice.
Ve školní tělocvičně se tentokráte nesportovalo, ale Daniel Januš a David Havel zde prezentovali podtéma "Zeměpisná poloha a administrativní členění Chyšecka". Děti se dověděly o zeměpisné poloze Chyšek, o jednotlivých osadách na Chyšecku, do jakého okresu či kraje jejich domov patří, v jaké nadmořské výšce žijí, kdo je starostou obce, ale i třeba ten fakt, že na obecním úřadu může oddávat i jejich školník.
Fyzika zase byla svědkem "Přírodních podmínek Chyšecka" v podání Veroniky Vostřákové, Cecílie Mikulandové a Aleny Slabové. Děvčata diskutují s dětmi o tom jaké je na Chyšecku počasí, podnebí, půdní podmínky, že na Chyšecku pramení říčka Smutná, jaké zde rostou rostliny či žijí zvířata. Zmiňují se i o chráněných stromech, rekreačních místech jako jsou Růžená, Mozolov či nedaleký Monínec.
V učebně 9.tř. nedávno byla instalována interaktivní tabule. A právě tuto učební pomůcky využili Lukáš Lívanec, Tomáš Janoušek a Miloslav Louda ve svém výborně připraveném příspěvku pod názvem "Hospodářské podmínky Chyšecka". Děti se poutavou formou dozvídaly o historii zemědělství i o tomto současném modernizovaném hospodářském odvětví. Na interaktivní tabuli defilovaly snímky o hospodaření místního zemědělského družstva. Děti se dovídaly o tom, co se na chyšeckých polích pěstuje, či co to je živočišná výroba. Probíhá seznamování i s průmyslovou částí hospodářství. Většina dětí ví o nedalekém ZVVZ v Milevsku, ale i tom, že Chyšky mají pekárnu s výborným chlebem. Prohlíží si i keramické výrobky z místní keramičky MAKRO.
Každá skupina "vyučujících" měla vždy pro posluchače i kontrolní test, aby si ověřila získané znalosti.
Na závěrečném vyhodnocení projektového dne pak byly nejlepší děti odměněny sladkostmi i pochvalou vedení školy.
Na fotosnímku 9999 Josefa Fuky jsou zleva: David Havel a Daniel Januš při prezentaci "Zeměpisné polohy a administartivním členění Chyšecka. Na fotosnímku 0005 Josefa Fuky si tanec vyzkoušeli třeťačka Kateřina Bolková a čtvrťák Vítek Průša.
Na fotosnímku 0012 Josefa Fuky Lukáš Lívanec vykládá dětem jak probíhá sklizeň na Chyšecku.
Na fotosnímku 0021 Josefa Fuky jsou čtvrťáci,zleva Václav Strouhal, Jiří Pešička, Jiří Kuchta a Ondřej Pinta při řešení testu  z přírodních podmínek.

Mgr.Fuka Josef

 

fotogalerie byla smazána