Můj domov - Chyšecko a okolí
Chyšky - První pondělní květnové dopoledne na chyšecké škole se vyznačovalo svým
zvláštním nádechem. V podání deváťáků se totiž uskutečnil projektový zeměpisný
den pod názvem "Můj domov - Chyšecko a okolí".
Toto téma obsahovalo celkem čtyři podtémata, která byla deváťáky prezentována
ostatním žákům a žákyním školy.
A tak Markéta Petrová, Kateřina Pilíková, Kristýna Lachoutová a Nikola Zuzáková
v učebně 4.tř. seznamovaly školáky s "Historií a současností Chyšecka".
Ve výborně promyšleném programu se žáci dověděly o vzniku a prvních počátcích
Chyšek či jejich původním názvu, o chyšeckém kostelu, náboženství či o životních
osudech některých místních obyvatel za minulé doby. V kapitole o školství došlo
i na tehdy používanou rákosku na zlobivé děti nebo i takový fakt, že školné se v
minulosti platilo vejci. Chyšecko má i své osobnosti a tak nyní již dětí vědí
kdo to byl Alois Moravec či Antonín Šít. Mohly spatřit i jejich výtvarná díla,
která je proslavila nejen doma, ale i v zahraničí. Své místo mezi zmíněnými
osobnostmi měl i kardinál Miloslav Vlk. Děti si dokonce mohly i vyzkoušet
lidovou taneční zábavu s hudbou a tancem i místní lidové tradice.
Ve školní tělocvičně se tentokráte nesportovalo, ale Daniel Januš a David Havel
zde prezentovali podtéma "Zeměpisná poloha a administrativní členění Chyšecka".
Děti se dověděly o zeměpisné poloze Chyšek, o jednotlivých osadách na Chyšecku,
do jakého okresu či kraje jejich domov patří, v jaké nadmořské výšce žijí, kdo
je starostou obce, ale i třeba ten fakt, že na obecním úřadu může oddávat i
jejich školník.
Fyzika zase byla svědkem "Přírodních podmínek Chyšecka" v podání Veroniky
Vostřákové, Cecílie Mikulandové a Aleny Slabové. Děvčata diskutují s dětmi o tom
jaké je na Chyšecku počasí, podnebí, půdní podmínky, že na Chyšecku pramení
říčka Smutná, jaké zde rostou rostliny či žijí zvířata. Zmiňují se i o
chráněných stromech, rekreačních místech jako jsou Růžená, Mozolov či nedaleký
Monínec.
V učebně 9.tř. nedávno byla instalována interaktivní tabule. A právě tuto učební
pomůcky využili Lukáš Lívanec, Tomáš Janoušek a Miloslav Louda ve svém výborně
připraveném příspěvku pod názvem "Hospodářské podmínky Chyšecka".
Děti se poutavou formou dozvídaly o historii zemědělství i o tomto současném
modernizovaném hospodářském odvětví. Na interaktivní tabuli defilovaly snímky o
hospodaření místního zemědělského družstva. Děti se dovídaly o tom, co se na
chyšeckých polích pěstuje, či co to je živočišná výroba. Probíhá seznamování i s
průmyslovou částí hospodářství. Většina dětí ví o nedalekém ZVVZ v Milevsku, ale
i tom, že Chyšky mají pekárnu s výborným chlebem. Prohlíží si i keramické
výrobky z místní keramičky MAKRO.
Každá skupina "vyučujících" měla vždy pro posluchače i kontrolní test, aby si
ověřila získané znalosti.
Na závěrečném vyhodnocení projektového dne pak byly nejlepší děti odměněny
sladkostmi i pochvalou vedení školy.
Na fotosnímku 9999 Josefa Fuky jsou zleva: David Havel a Daniel Januš při
prezentaci "Zeměpisné polohy a administartivním členění Chyšecka.
Na fotosnímku 0005 Josefa Fuky si tanec vyzkoušeli třeťačka Kateřina Bolková a
čtvrťák Vítek Průša.
Na fotosnímku 0012 Josefa Fuky Lukáš Lívanec vykládá dětem jak probíhá sklizeň
na Chyšecku.
Na fotosnímku 0021 Josefa Fuky jsou čtvrťáci,zleva Václav Strouhal, Jiří
Pešička, Jiří Kuchta a Ondřej Pinta při řešení testu z přírodních podmínek.
Mgr.Fuka Josef