Umíme žít bez odpadů?
3.úkol: Umíme žít bez odpadů?
Odpady jsou staré jako lidstvo samo. Zpočátku to byly čistě organické materiály, případně odpady přírodní povahy, které byly člověkem dále využívány (např. kůže zvířat apod.). S postupným rozvojem výroby a dále průmyslu se však materiálová povaha odpadů významně změnila. Nyní má s jejich materiálovým složením a následným rozložením příroda velké problémy.
Z tohoto důvodu by měla být prioritou lidské společnosti snaha o to, aby ke vzniku odpadů vůbec nedošlo (tzv. předcházení vzniku odpadů – PVO). Současně je aktuálním trendem pohlížet na odpady jako na zdroje, které je možné využít k další výrobě, a to s minimálním dopadem na životní prostředí.
Tento přístup totiž umí „zabít dvě mouchy jednou ranou“. Jednak dojde k využití odpadů ekologickou formou a současně se ušetří nové zdroje, které jsou z dlouhodobého hlediska vyčerpatelné.
Při plnění třetího úkolu žáci pracovali podle scénáře z EKOABECEDY. Pod vedením učitelky Květy Průšové si čtvrťáci ujasnili význam věcí, které je obklopují, a uvědomili si možnosti způsobu zacházení s rozbitými a nepotřebnými věcmi. Žáci páté třídy s učitelkou Ivou Pospíšilovou se zaměřili na oblečení. Navrhovali, jak to udělat, aby sloužilo co nejdéle. Přemýšleli, co se může stát s oblečením, které už nenosíme.